Co powinien zawierać press pack?

Komunikacja na linii marka – media to setki spotkań, maili, rozmów telefonicznych, ale też materiałów prasowych. W przeciwieństwie do PR managera, pressroom w internecie działa 24 godziny na dobę. Jak wobec tego przygotować wartościowy press pack?

Press pack to zestaw materiałów prasowych dostępnych na stronie internetowej lub przekazywanych dziennikarzom w formie drukowanej i na nośnikach elektronicznych. Zawiera najważniejsze informacje o marce i aktualności dotyczące nowych kolekcji, sesji zdjęciowych, wydarzeń czy innych inicjatyw podejmowanych przez firmę.

5 niezbędnych elementów press packa

Opis marki
W tej części powinny znaleźć się bazowe informacje m. in. takie jak: historia firmy, jej twórcy, idea, profil działalności i krótka nota biograficzna projektanta. Należy wyselekcjonować to, co najważniejsze i potencjalnie najbardziej interesujące dla przedstawicieli mediów.

Logo
Dziennikarz odwiedza stronę internetową marki nie tylko w poszukiwaniu tekstów, ale też materiałów zdjęciowych, grafik i przede wszystkim logo. Z racji tego, że wykorzystywane jest na różnych nośnikach, oprócz jpg i png, zamieszcza się je też w formatach PSD (dla Adobe Photoshop) i PSP (dla programu Corel) oraz PDF. Jeśli logo marki ma pojawiać się w druku, potrzebne będzie też rozszerzenie TIF/TIFF. Czy nie wystarczy jeden typ pliku? Dla zachowania odpowiedniej rozdzielczości i jakości zarówno w internecie, jak i druku, najlepiej mieć przygotowaną paczkę z logo zapisanym w różnych formatach. Uniwersalnym rozszerzeniem wektorowym będzie EPS, ale nie każdy dziennikarz może być w posiadaniu programów graficznych, które go otworzą. Innymi popularnymi formatami wektorowymi są AI (Adobe Ilustrator) oraz CDR (Corel Draw).

Zdjęcia
W kontekście marki z branży mody to bardzo ważna część press packa. Nowe kolekcje, relacje z wydarzeń, pokazów, lookbooki, ale też zdjęcia produktowe (packshoty) to podstawowe elementy tego działu. Fotografie najlepiej zamieszczać w formatach bitowych jpg i png. Obecnie na popularności zyskuje video, warto więc zadbać o to, by (jeśli firma posiada takie materiały) znalazło się w dostępnym dla dziennikarzy miejscu. Należy też pamiętać o tym, aby każdy materiał był podpisany. Nazwa „Fot0042” nie jest użyteczna, a nawet może wprowadzić w błąd. Prawidłowy podpis zdjęcia to np. nazwa marki, nazwa kolekcji, sezon, rok. Dlaczego jest to istotne? Jeśli dziennikarz przygotowuje zestawienie najważniejszych trendów sezonu i w swoim artykule zamierza pokazać kolekcje wielu marek, poprzez nieopisane zdjęcie marka może zostać pominięta lub niepoprawnie podpisana. W świecie mediów istotny jest czas, więc żaden dziennikarz czy stylista nie będzie zastanawiał się i przeglądał dziesiątek stron internetowych w poszukiwaniu właściciela 1 zdjęcia, które pobrał z press packów.

Dział dla mediów na stronie internetowej polskiej projektantki Magdy Hasiak

Treść
Treści w dziale „Dla mediów” można podzielić na „newsy” oraz „archiwum”. Zamieszcza się je w formatach pdf i doc. oraz na stronie www. Każda informacja w press packu powinna zawierać datę. W tej części znajdują się też inne publikacje o marce w mediach. Przed skonstruowaniem tekstów należy zastanowić się, jak „sprzedać się” w sposób użyteczny i atrakcyjny. Treści mogą nawiązywać do stylu komunikacji i wizerunku marki, przykładem takiego podejścia jest m. in. Yeah Bunny.

Screen z podstrony dla prasy polskiej marki Yeah Bunny

Kontakt
Brak danych kontaktowych do PR Managera lub osoby odpowiedzialnej za relacje z mediami to podstawowy błąd. Adres info@firma.pl często kojarzy się dziennikarzowi z długim czasem oczekiwania na odpowiedź, o ile mail zostanie wyłowiony spośród wszystkich wiadomości, które trafiają na ogólną skrzynkę mailową. Warto przyjrzeć się podstronie spółki LPP: zawiera wszystkie potrzebne treści i grafiki dotyczące firmy, ale też poszczególnych marek wchodzących w jej skład, jak i adres e-mail oraz numer telefonu do każdego PR Managera i osoby pełniącej obowiązki rzecznika prasowego.


Dział dla mediów na stronie internetowej LPP, właściela marek Sinsay, House, Cropp, Mohito i Reserved

Gdzie jeszcze znajdę markę?

Odniesienie do mediów społecznościowych może być zawarte w press packu albo w innym widocznym miejscu na stronie internetowej. Dziś na porządku dziennym jest to, że dziennikarz poszukuje dodatkowych informacji na firmowym blogu, Instagramie, Facebooku, Twitterze, Snapchacie, Youtube i Pintereście.

Miejsce press packa

Jaką drogę przebywa przedstawiciel mediów próbujący znaleźć na stronie internetowej informacje o firmie? Przygotowanie zestawu materiałów to nie wszystko. Trzeba go jeszcze umieścić tam, gdzie jest łatwo dostępny. W internecie potrzebne treści można znaleźć w ułamku sekundy, więc pewnym jest, że dziennikarz nie spędzi pół dnia na „przeklikiwaniu się” przez kolejne podstrony, a raczej przejdzie na stronę konkurencji, gdzie dział „dla prasy” jest w widocznym miejscu. Jeśli na stronie internetowej firmy nie ma przestrzeni przeznaczonej dla press packów, można linkować do dedykowanych plików na zewnętrznych serwisach przechowujących je w tzw. chmurze, np. Dropbox czy Dysk Google.

Media to jedna z grup odbiorców marki, nie mniej istotna niż jej klienci i partnerzy. Użyteczny i ciekawy press pack zwiększy prawdopodobieństwo uzyskania większej liczby publikacji, będzie wyrazem profesjonalnego podejścia do dziennikarzy i elementem budowania dobrych media relations.

Przykłady press packów (nazywanych też press kitami)

Elle: ellemediakit.com
Adidas: news.adidas.com/PL
Clothe to me: clothetomeapp.com/press-kit
Burberry: burberryplc.com/media_centre
Yeah Bunny: yeah-bunny.pl/strona/press
LPP: lppsa.com/dla-mediow
Magda Hasiak: magdahasiak.com/media
Puma: about.puma.com/en/newsroom/press-kit
Levi Strauss & Co: levistrauss.com/press-center/ 

zdjęcie główne: Pixabay