Dziewięć wakacyjnych książek o modzie

Urlop to doskonała okazja, aby nadrobić książkowe zaległości, dlatego przedstawiam Wam subiektywny wybór dziewięciu tytułów do wzięcia na leżak. Obiecuję, że będzie inspirująco, a przy tym wciąż lekko i przyjemnie – w sam raz na wakacje!  

„Jak czytać modę. Szybki kurs interpretacji stylów” – Fiona Foulkes

Jeśli czujesz, że redagowanym przez ciebie informacjom prasowym zaczyna brakować polotu, to z pomocą przyjdzie Ci książka Ffoulkes. Dzięki niej dowiesz się, w jaki sposób interpretować współczesną modę, osadzając aktualne trendy w perspektywie historycznej. Przy okazji znacznie poszerzysz swój zasób specjalistycznego słownictwa.  Ta baza posłuży Ci później do tworzenia plastycznych – a przez to najbardziej wartościowych dla mediów, opisów kolekcji.

„Wybieg bez tajemnic” – Estel Vilaseca

PR-owiec musi umieć sprostać różnorakim wyzwaniom.  Jednym z nich jest także pomoc w przygotowywaniu pokazów mody. Planowanie oraz późniejszą realizację tak wymagającego przedsięwzięcia ułatwi Wam lektura „Wybiegu bez tajemnic”. Autorka dotarła do szeregu specjalistów w swoich dziedzinach, którzy na produkowaniu pokazów zjedli zęby. Każda z rozmów pozwala spojrzeć na długi proces przygotowań z innej – jak dla mnie, wcześniej często nieznanej – perspektywy.  To również ta pozycja stanowiła inspirację do napisania teksu „PR marki nie kończy się na pokazie mody”

„Vogue. Za kulisami świata mody” – Kirstie Clements

Autorką książki jest wieloletnia redaktor naczelna australijskiego „Vogue’a”, która, zanim wspięła się na sam szczyt, przeszła przez niemal wszystkie szczeble redakcyjnej kariery. Jej opowieść stanowi zapis tego, jak przez ostatnie kilkanaście lat zmieniał się biznes mody na świecie – począwszy od procesu przygotowywania sesji zdjęciowych (w latach 80. produkcja jednej rozkładówki zamiast jednego lub góra dwóch dni zajmowała często ponad tydzień – spróbujcie dziś wyrwać się z takim pomysłem...) po sposób budowania relacji między redaktorem a PR-owcem czy działem reklamy. Książka Clements to również zbiór fantastycznych anegdot z życia ścisłej śmietanki świata mody.

„The Visual Dictionary of Fashion” – Gavin Ambrose, Paul Harris

Ten słownik pozwoli Ci połączyć przyjemne z pożytecznym. Dzięki niemu poznasz ponad 270 pojęć odnoszących się do świata mody, a ich zapamiętanie znacznie ułatwią stylowe ilustracje. Znajomość fachowego słownictwa przyda się Wam podczas czytania branżowych artykułów z zagranicznej prasy i portali, a także będzie sporym atutem dla PR-owców, którzy redagują informacje prasowe również po angielsku.

„Leave Your Mark” – Aliza Licht

Jeśli miałabym podać nazwiska najbardziej inspirujących Fashion PR Girls, to w ścisłej czołówce listy znalazłaby się właśnie Aliza Licht, znana lepiej jako DKNY PR Girl. Jej konto na Twitterze śledzi dziś ponad pół miliona followersów, a ona sama przez 6 lat prowadzenia profilu nie zrobiła sobie ani jednego dnia przerwy. Ciężka praca się opłaciła – obecnie Licht uchodzi za wyrocznię dla aspirujących adeptek public relations. Myślę, że skoro postanowiła na kartach książki podzielić się swoją wiedzą i doświadczeniem oraz zdradzić, w jaki sposób udało się jej w tak młodym wieku osiągnąć pozycję szefowej komunikacji marki o międzynarodowym zasięgu, to zdecydowanie warto jej wysłuchać.

„The PR Couture Guide to Breaking into Fashion PR” – Crosby Noricks

Lektura obowiązkowa w biblioteczce każdej osoby związanej z branżą mody. Jej autorką jest założycielka super popularnej w kręgach specjalistów ds. komunikacji mody platformy PR Couture. Po więcej w temacie tej konkretnej pozycji odsyłam Was jednak do bloga Olki Kaźmierczak, która już dwa lata temu poświęciła jej świetny tekst pt. „5 powodów, dla których nie powinniście czytać Crosby Noricks”. Wbrew tytułowi, koniecznie musicie po nią sięgnąć!

„Christian Dior” – Marie-France Pochna; „Coco Chanel. Sypiając z wrogiem” – Hal Vaughan; „Versace. Geniusz, sława i morderstwo” – Deborah Ball

Jeśli lubicie czytać o niespełnionych miłościach, kolaborowaniu z wrogiem czy brutalnych morderstwach, wcale nie musicie sięgać po beletrystykę. Podobnych emocji dostarczą Wam porywające biografie Christiana Diora, Coco Chanel, czy Gianniego Versace. Przy okazji poznawania ich losów dowiecie się też, że prawdziwy sukces można osiągnąć tylko w jeden sposób – trzeba na niego naprawdę ciężko zapracować.

P.S. Jeśli na Waszej wakacyjnej liście lektury widnieją inne tytuły odnoszące się do mody lub komunikacji, to bardzo proszę, żebyście napisali o nich w komentarzach. Kobieca walizka nigdy nie jest zbyt duża – z przyjemnością dopakuję do niej jeszcze kilka pozycji!

Zdjęcie tytułowe: Style Stalker.