Jak sprzedawać modę online? – rozmowa z ekspertami GetResponse, Positionly i LAWMORE

Polska moda coraz częściej i chętniej spogląda w kierunku online'u, bo wirtualnych butikach, ponad podziałami geograficznymi, zarabia się 24 godziny na dobę. Wystarczy wiedzieć, gdzie i jak zacząć. O tym Olka Kaźmierczak rozmiawia ze współautorami świeżo wydanego e-booka „Jak sprzedawać modę online?".

Czym się zajmujecie?

Ireneusz Klimczak, ekspert ds. Content Marketingu GetResponse: GetResponse dostarcza zaawansowanych rozwiązań, pomagających małym i średnim przedsiębiorcom zwiększyć dochodowość i obniżyć koszty. Portfolio firmy obejmuje dwa produkty: GetResponse – platformę do email marketingu zawierającą m.in. takie funkcje jak autorespondery, zarządzanie listami mailingowymi czy integrację social media oraz ClickMeeting – platformę do konferencji, spotkań i seminariów online.

Aleksandra Maciejewicz, LAWMORE: LAWMORE to firma doradcza. Prawnie i biznesowo obsługujemy branżę kreatywną i startupy. Specjalizujemy się w prawie własności intelektualnej i prawie nowych technologii. Z klientami ściśle współpracujemy również w zakresie doradztwa strategicznego, w tym optymalizacji procesów w firmie.

Kinga Hulewicz, ekspert ds. PR Positionly: Positionly to polski startup zbudowany przez grupę pasjonatów, którzy postanowili stworzyć łatwe i przyjemne w obsłudze narzędzie do SEO, czyli do pozycjonowania stron w wyszukiwarkach. Firma swoimi rozwiązaniami wspiera małe i duże przedsiębiorstwa, freelancerów, polskie i zagraniczne startupy w zdobywaniu lepszych rankingów i przyciągnięciu większej ilości klientów. W portfolio Positionly znajdują się m.in. takie polskie marki jak ZnanyLekarz.pl, GoldenLine.pl, InFakt, 5.10.15, Vistula, Kruk, PayLane.

Czy działania Waszych firm mogą wspomóc kampanię PR?

Kinga, Positionly: Dobry PR, czyli m.in. zdobywanie publikacji w branżowych magazynach i blogach, powinien być nieodłącznym elementem wspierającym działania SEO. To, kto i w jaki sposób o nas mówi, może mieć duży wpływ na ostateczną pozycję strony w rankingach wyszukiwarek. Powiedziałabym, że PR i SEO powinny się uzupełniać, aby być jeszcze bardziej skutecznymi.

Aleksandra, LAWMORE: Oczywiście. W PR kluczowe jest działanie zgodne z prawem autorskim i prawem prasowym. To generalna uwaga. Ale istnieje wiele indywidualnych przypadków, kiedy w kampanii PR zadziała prawo. Np. „czarny PR” – w takiej sytuacji możemy mu efektywnie przeciwdziałać przy pomocy przepisów kodeksu cywilnego dotyczącego naruszenia dóbr osobistych (zarówno osoby fizycznej jak i firmy). Jako, że LAWMORE specjalizuje się w prawie własności intelektualnej, tematy te są nam bardzo bliskie.

Ireneusz, GetResponse: Zdecydowanie tak. Zarówno email marketing, jak i konferencje online pomagają w budowaniu relacji z odbiorcami oraz kształtowaniu wizerunku marki czy osobistego.

Odczuwacie na sobie wzrost zainteresowania sprzedażą polskiej mody w internecie?

Kinga, Positionly: Tak, ten wzrost jest widoczny. Obserwujemy wysyp kanałów, w tym marketplace’ów wspomagających sprzedaż mody online. Są one bardzo wygodną alternatywą dla sklepów internetowych i świetnym rozwiązaniem, szczególnie dla młodych marek i projektantów, którzy dopiero wchodzą ze swoimi kolekcjami na rynek. Jednak z punktu widzenia SEO, marketplace’y nakładają pewne ograniczenia. Dla bardziej dojrzałych marek, które nieco osiadły już w branży, zdobyły rzeszę stałych klientów i mają apetyt na więcej, stworzenie własnej strony internetowej i e-sklepu, staje się oczywistą koniecznością. I dopiero od tego miejsca zaczyna się zabawa z SEO i świadome budowanie pozycji w świecie online. Dojrzałych marek modowych jest już u nas całkiem sporo. Widziałam sklepy bardzo dobrze zoptymalizowane pod wyszukiwarki i jednocześnie przyjazne dla klientów, i co najważniejsze takie, które nie zgubiły po drodze swojej tożsamości i „klimatu”.

Aleksandra, LAWMORE: Względnie nie, za to obserwujemy wzrost zainteresowania branży fashion, jak jest postrzegana w Internecie (co odczuliśmy prowadząc kilka spraw o naruszenie praw osobistych firm i projektantów) oraz monitoringiem naruszenia ich praw własności intelektualnej – szczególnie na Allegro.

O co najczęściej pytają Was klienci modowi?

Kinga, Positionly: Jak robić SEO! A dokładniej, co to właściwie jest SEO i jak szybko można trafić na pierwszą stronę w Google. Większość niestety chciałaby szybkich rezultatów i nie ma świadomości, że wypracowanie wysokich pozycji w rankingach to długofalowy i tak naprawdę nigdy nie kończący się proces.

Ireneusz, GetResponse: Najczęściej pytają o sposoby zarządzania dużą bazą adresów, możliwości segmentacji listy odbiorców oraz aspekty prawne email marketingu. Firmy odzieżowe są w stanie szybko budować swoje listy i chcą mieć pewność, że pozyskują i przechowują dane w zgodny z prawem sposób. Interesuje ich również podział odbiorców na odpowiednie grupy i kierowanie do nich spersonalizowanej komunikacji, która zapewnia większe zaangażowanie użytkowników oraz zwrot z inwestycji.

Aleksandra, LAWMORE: „Czy mogę opatentować mój projekt sukienki/płaszcza/spodni, a najlepiej swój styl?”. Oczywiście nie ma takiej opcji, ale to temat na inną rozmowę.

Słyszy się, że ktoś kogoś skopiował, newslettery to przeżytek, a SEO jest narzędziem szatana. Jakie są najczętsze błędy i mity w postrzeganiu Waszych branż?

Aleksandra, LAWMORE: Często spotykam się z błędnym przekonaniem autorów, że ich pomysły na kampanie lub biznes są chronione prawem autorskim. Równie częstym błędem jest szafowanie oskarżeniem „plagiat”. Zauważam, że dla niektórych osób z branży mody inspiracja jakimś motywem albo zaczerpnięcie z czyjegoś stylu nawet niewielkiego elementu, to przypadek plagiatu. Żeby można było zarzucić komuś plagiat w rozumieniu prawnym, muszą zostać spełnione określone przesłanki, a tych najczęściej brakuje w przypadkach, o których nagłówki gazet i innych mediów mówią „plagiat”.

Ireneusz, GetResponse:  Wielu osobom email marketing nadal kojarzy się z przesyłaniem niezamówionych wiadomości handlowych lub marketingowych. Tymczasem GetResponse stosuje politykę „zero tolerancji” wobec spamu oraz zakazuje użytkownikom wysyłania niezamawianych wiadomości w jakiejkolwiek postaci podczas korzystania z usługi.

Kinga, Positionly:  Potocznie pozycjonowanie stron uważa się niestety za działania nieetyczne, swego rodzaju manipulację i ingerencję w rankingi. Nawet dziś nie wszystkie brandy chcą się przyznać do prowadzenia działań SEO. Tymczasem SEO – Search Engine Optimization, jest jednym z elementów SEM – Search Engine Marketingu, a więc marketingu prowadzonego w wyszukiwarkach internetowych.

Jaki trzeba mieć budżet, aby móc skorzystać z usług reprezentowanych przez Was firm?

Kinga, Positionly: W Positionly ceny zaczynają się od 15 zł za miesiąc (Plan Micro). Jesteśmy na rynku już kilka lat i mamy świadomość tego, że firmy naszych klientów są na różnych etapach rozwoju, a przez to mają zupełnie różne potrzeby. Dlatego oprócz naszych standardowych planów, tworzymy także plany dostosowywane indywidualnie (wystarczy zgłosić się do naszej obsługi klienta, a my już pomożemy w doborze odpowiedniego rozwiązania).

Aleksandra, LAWMORE: Ogromny! Oczywiście żartuję sobie z przekonania ludzi z branży mody, że prawnicy żądają horrendalnych honorariów za najprostsze czynności. Tak nie jest. Działamy na konkurencyjnym rynku, gdzie prawnicy nie są ekskluzywnym dobrem, ale osobami zaspokajającymi codzienne potrzeby. Są standardowe usługi, jak np. napisanie regulaminu sklepu internetowego, gdzie stawki sa raczej ujednolicone na rynku (prosty regulamin dla sklepu kosztuje u nas od 350 zł, a z pełnym audytem prawnym procesu sprzedażowego 700 zł). Ale prowadzimy też sprawy sądowe mogące ciągnąć się latami, i tu już rzeczywiście budżet będzie znacznie wyższy.

Ireneusz, GetResponse: W przypadku GetResponse cena jest uzależniona od wielkości bazy adresów – liczby subskrybentów. Dzięki temu każda firma może dopasować abonament do własnych potrzeb i na bieżąco optymalizować budżet na działania email marketingowe. Cena miesięcznego abonamentu zaczyna się już od 41 złotych.

Ebook „Jak sprzedawać modę online" do pobrania na blogu Shoplo.pl

ALEKSANDRA MACIEJEWICZ – współzałożycielka LAWMORE, prawnik. Specjalizuje się w prawie własności intelektualnej oraz nowych technologii, i w tym też zakresie od 2010 roku współpracowała z warszawskimi kancelariami prawnymi. Wykładowca VIAMODA, współorganizatorka cyklu spotkań Networkingownia, autorka wielu publikacji z zakresu zarządzania IP. 

KINGA HULEWICZ – w wykształcenia socjolog, ukończyła studium ze stylizacji i kreowania wizerunku. Pracowała jako stylistka i visual merchandiser. Kocha taniec i ruch, a także słowo pisane. W Positionly zajmuje się marketingiem i PR– em. Koledzy mówią tu na nią “content ninja”, co oznacza mniej więcej tyle, że lubi pisać – najbardziej o marketingu i SEO.

IRENEUSZ KLIMCZAK – ekspert ds. Content Marketingu w GetResponse. Każdego dnia zajmuje się przygotowaniem wartościowych i angażujących treści we wszystkich punktach kontaktu z klientem. Znajdź go na Twitterze – @irekklimczak zawsze chętnie rozmawia na temat skutecznych strategii email marketingowych.