Jak sprzedawać na Instagramie?

Oto najważniejsze etapy, o których musisz pamiętać startując z profilem marki i mając w tyle głowy pomysł, by Instagram stał się Twoim kolejnym kanałem sprzedażowym.

1. OKREŚL SWOJE CELE

Zanim opublikujesz pierwszy post, zadaj sobie pytanie, dlaczego chcesz, aby marka była obecna na Instagramie. Czy chodzi o szerszą świadomość marki wśród wszystkich użytkowników Instagrama, czy konkretną grupę demograficzno-społeczną? Masz na uwadze pozyskanie nowych klientów, czy zwiększenie zaangażowania i sprzedaży wśród już istniejących fanów?

Jeśli zależy ci na zwiększeniu konwersji, zacznij od poszerzania publiczności. To mogą być leady z newslettera, fani z innych kanałów społecznościowych, konkurs, a nawet uruchomienie kampanii instagramowej. Pamiętaj jednak, że wbrew pozorom, posiadanie mniejszej, a zaangażowanej społeczności jest efektywniejsze niż posiadanie dużej liczby fanów z nikłym zainteresowaniem marką. Zaangażowani użytkownicy kanałów społecznościowych są dużo bardziej nastawieni na dokonanie zakupów u ulubionej marki.

Do promocji nowego modelu zegraków Swatch posłużył się konkursem na najlepsze zdjęcie z hasztagiem #fromthestreets. Autorzy najciekawszych ujęć otrzymali nagrody z najnowszej kolekcji. Czy takie działania przekładają się na sprzedaż? Długoterminowo – tak! Nie oczekujmy jednak, że dzień, czy dwa po konkursie osiągniemy rekordowe przychody.

Swatch zachęcał fanów marki do publikowania zdjęć ulic inspirowanych kolorami zegarków, fot. pochodzi z fanpage'a Swatch

2. ZAAKCENTUJ TOŻSAMOŚĆ MARKI

Zdefiniowana estetyka na Instagramie to podstawa. Może to być posługiwanie się tylko określoną paletą barw – np. posty będą tylko w odcieniu pudrowego różu (zobacz jak robi to Glossier lub monochromy u japońskiej marki z okularami. Styl komunikacji wizualnej powinien wynikać z charakteru i stylu marki, a także reprezentowanej przez nią filozofii. Firmowy Instagram wygląda dobrze tylko wtedy, gdy każde zdjęcie jest częścią większej układanki. I świetnie do niej pasuje. Za przykład niech nam posłuży Shore Project – marka zegarków inspirowanych brytyjskim wybrzeżem.

3. POZYSKAJ FANÓW

Jak pozyskać obserwujących na Instagramie? Jedną z opcji jest współpraca z influencerami. Marka z okularami Quay Australia, aby zwiększyć świadmość brandu i dotrzeć do nowej grupy klientów zaprosiła influencerkę @chrisspy do zaprojektowania kolekcji okularów. To jeden sposób. Jeśli decydujesz się na organiczny ruch, zacznij od obserwowania marek podobnych do Twojej i wchodź w interakcję z jej fanami. Używaj hasztagów podobnych do tych, które używają te marki. Zaproponuj influencerom takie akcje marketingowe jak np. przejęcie profilu – influencer na jeden dzień prowadzi profil twojej marki.

Instagram marki Glossier

4. MONETYZUJ DZIAŁANIA MARKI NA INSTAGRAMIE

Instagram to nie tylko miejsce, gdzie marki wchodzą w interakcję z użytkownikami, to też potężny kanał dystrybucji. Polska aplikacja Lettly pomaga wykorzystać ten potencjał i monetyzować działania marek na Instagramie, przezwyciężając problem braku bezpośrednich linków. Narzędzie Lettly pozwala skorzystać z dwóch funkcjonalności: linku przekierowującego do sklepu online, maila, gdy fani marki polubią zdjęcie na Instagramie, dostaną maila z produktami ze zdjęcia z możliwością zakupu. 70 proc. użytkowników Instagrama szuka inspiracji i nowych marek właśnie na tej aplikacji. Jeśli na profilu marki pojawiają się komentarze z pytaniami dotyczącymi dostępności konkretnego modelu czy rozmiarówki to znak, że warto zastanowić się nad Instagramem jako dodatkowym kanałem sprzedaży.

5. MONITORUJ 

Kontroluj na bieżąco skuteczność obranej strategii i pamiętaj, że cechą każdego dobrego planu jest jego elastyczność. Jako właściciel marki, social media menadżer bądź strateg musisz znać rynek i wiedzieć, co się na nim obecnie dzieje a także umieć ocenić, czy proponowane przez Ciebie działania przystają do branżowej rzeczywistości.

Autor: Jakub Orłowski, CEO Lettly

Więcej o komunikacji w branży mody w autorskich podręcznikach Fashion PR Talks. Pobierz za darmo >>

Ilustrację tytułową wykonała Elena Ciuprina