Po co modzie content marketing?

Nie ma co tu długo dyskutować. Content marketing nieustannie jest na topie. Treść stała się modna już jakiś czas temu i cały czas przeżywa rozkwit. Agencje prześciagają się w produkowaniu nowych kampanii i podobnie, jak w przypadku innych działek marketingu, raz wychodzi im to lepiej, raz gorzej. W przypadku branży fashion content marketing aż sam prosi się o wykorzystanie. Dlaczego? O tym poniżej.

Zacznijmy od zdefiniowania, czym w ogóle jest content marketing i po co się go stosuje. Jak sama nazwa wskazuje, content marketing opiera się na treści – to ona jest tutaj głównym narzędziem mającym na celu uzyskanie zamierzonych efektów. Polega na tworzeniu materiałów w najlepszy sposób trafiających do grupy docelowej. Nie bez znaczenia pozostaje też wybór kanałów dystrybucji treści. To one pomagają w szybkim i szerokim dotarciu do odbiorców. Treścią może być dosłownie wszystko: zdjęcia, ebooki, infografiki czy nawet gry lub muzyczne podcasty. Głównym celem content marketingu jest pozyskiwanie potencjalnych odbiorców, czasami bezpośrednie przekierowanie ich do działu sprzedaży, jednak w większości przypadków służy po prostu poszerzaniu świadomości marki oraz utrzymywania relacji z klientami.

I tutaj dochodzimy do pierwszego punktu, nad którym warto się pochylić. Content marketing nigdy nie powinien być traktowany jako narzędzie, które w szybkim czasie przynosi wzrost sprzedaży. Należy na nie patrzeć jako proces długofalowy. Nie ma sensu traktować treści jako czegoś, co możemy robić z doskoku, raz na jakiś czas. Potrzebna jest tutaj regularność połączona z dobrze skonstruowaną strategią sięgającą dalej, niż jedynie zrealizowanie celów sprzedażowych.

 

Boginie przy maszynie to marka, która wyrosła z bloga o tej samej nazwie. Blog nadal funkcjonuje i jest świetnym przykładem content marketingu małych brandów modowych

Kolejną kwestią wymagającą chwili zastanowienia jest jakość produkowanych materiałów. W przypadku prowadzenia kampanii content marketingowej, którą potraktujesz jako przymus lub coś, co po prostu wykonać należy niezależnie od tego jaką będzie miało formę, efekty będą odwrotne od zamierzonych. Jeżeli chcesz markować daną treść logotypem Twojej marki, musisz pamiętać o tym, że odbiorca będzię ją z tym kojarzył przez długi okres czasu. Znam wiele marek modowych, zarówno polskich jak i zagranicznych, które decydują się na wypuszczanie niedopracowanych treści (czy to w postaci lookbooków, wpisów na bloga lub materiałów dystrybuowanych w social media) popełniając tym samym kardynalny błąd. Jeżeli nie przykładasz wagi do jakości, content marketing nie jest dla Ciebie. Lepiej nie tworzyć czegoś w ogóle niż pokazywać to w niedopracowanej formie.

Nie można również zapominać o tym, że content marketing to przede wszystkim unikatowy pomysł. Jest wiele dróg dotarcia do konsumenta w tradycyjny sposób. Mowa tutaj o kampaniach banerowych, reklamach w druku, czy nawet marketingu w wyszukiwarkach. Jednak należy się liczyć, że wymagają one dużych nakładów finansowych oraz konieczności stałego ich zwiększania w przypadku chęci poszerzenia zasięgów. Content ma za zadanie przebić się przez wszystkie klasyczne metody, na które większość odbiorców po prostu się uodporniła. Kiedy ostatnio kliknąłeś w baner? Kiedy ostatnio skusiła Cię reklama w magazynie modowym? Kiedy ostatnio skorzystałeś ze sponsorowanego linku w Google? Nie pamiętasz? No właśnie. W tworzeniu treści liczy się kreatywność, nieszablonowość i wyjście poza dawno utarte schematy.

Ray Ban The order of never hide to świetny przykład wykorzystania grywalizacji w content marketingu

Powiedzieliśmy sobie czym jest content marketing. Teraz pora odpowiedzieć na pytanie: dlaczego jest on idealny dla branży mody? Otóż modę od zawsze promuje się za pomocą treści wizualnych. Jest to najlepszy sposób na przedstawienie zarówno samego produktu, jak i jego historii czy też wartości marki. Content marketing to naturalna droga dla marek fashion, nawet tych, które nie posiadają ogromnych budżetów lub są tworzone w małych zespołach. Poza tym, moda doskonale łączy się z muzyką, treściami pisanymi (o modzie można pisać w nieskończoność), a osoby nią zainteresowane nieustannie poszukują inspiracji. Wystarczy zrozumieć swoją grupę docelową, stworzyć projekt kampanii i dać odbiorcom to, co naprawdę chcieliby zobaczyć, przeczytać lub usłyszeć. Możliwości są nieograniczone. Wystarczy jedynie wyjść poza schemat.

Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej na temat content marketingu i zobaczyć przykłady jego użycia, zapraszam do przeczytania e-booka „Jak sprzedawać modę online”, w którym znajdziesz osobny rozdział, gdzie zaprezentowałem kilka naprawdę dobrych kampanii content marketingowych.