Social media superstars w biznesie mody

Kto jest supergwiazdą w mediach społecznościowych i dlaczego nie znajdziesz w tym zestawieniu blogerek? Krótka historia personal brandingu profesjonalistów w branży mody. Silna marka osobista – oto, co łączy polską topmodelkę, założycielkę ekskluzywnej marki, twórcę serwisu o modzie i stylistkę.

Karla Gruszecka – influencer XXI w.

Stylizuje sesje dla największych marek i magazynów o modzie w Polsce, ma świetny styl i piękne mieszkanie, bywa na najważniejszych imprezach w kraju, a na jej miejscu chciałaby się znaleźć niejedna blogerka. Karolina Gruszecka, a właściwie Karla Gruszecka, bo pewna Karolina Gruszecka buduje już swoją markę osobistą jako specjalistka ds. fit życia, pracuje jako stylistka w polskim wydaniu „Elle”. Pierwsza nauka: przykład Karli vs. Karoliny pokazuje, że zanim zaczniemy budować markę osobistą powinniśmy sprawdzić, czy nie ma na rynku drugiej osoby o podobnym imieniu i nazwisku. Jak? Najprościej wpisać własne imię i nazwisko w wyszukiwarkę Google. Karla pracowała dla „Harper’s Bazaar” i „Hot Moda”. W wywiadzie dla serwisu Vers-24.pl deklaruje: „Uwielbiam Instagram! Facebooka traktuję jako świetną bazę kontaktów”. W branży mody podstawą są znajomości, ale nie należy rozumieć ich stereotypowo. Doświadczenie, otwartość, determinacja i kontakty zdobywane w gronie fotografów, dziennikarzy i PR -owców zaowocowały bogatym portfolio. Gruszecka przyznaje jednak, że w zawodzie stylistki trzeba mieć dużo pokory i nie liczyć od razu na blichtr. Na Facebooku ma ponad 1500 znajomych, a obserwuje ją ponad 500 osób. Nie prowadzi oficjalnego „zawodowego” fanpage’a, za to furorę (jak na polskie warunki, oczywiście nie w stosunku do polskich vlogerek, youtberek i blogerek) robi na Instagramie, gdzie liczba jej followersów wynosi prawie 20 000 osób. Jako stylistka pokazuje spotkania i sesje zdjęciowe, dzieli się także podróżami: zagranicznymi oraz ulubionymi miejscami w Warszawie. Tuż obok relacji z wydarzeń zamieszcza prywatne zdjęcia z rodziną i przyjaciółmi. Znajomość mody i estetyki przekłada się na pasję urządzania wnętrz. Swoje stylowe mieszkanie chętnie prezentuje w magazynach o designie.

Joanna Przetakiewicz i jej sposób na markę osobistą

Modelowym przykładem, jak rozwijać markę osobistą obok marki odzieżowej, jest Joanna Przetakiewicz. La Mania powstała 6 lat temu i w krótkim czasie zyskała sobie grono wiernych klientek wśród polskich celebrytek i biznesmenek. Najlepszą ambasadorką marki stała się jednak sama Joanna. Dyrektor kreatywna buduje swoją markę na znajomości z projektantami mody – Karlem Lagerfeldem i duetem Dolce&Gabbana, ale też udzielając się charytatywnie i dzia- łając w świecie sztuki (Victoria & Albert Museum). Styl życia prezentujący kolacje w gronie śmietanki europejskiej mody, inspiracje malarstwem i rzeźbą, poszukiwanie najlepszych tkanin we Włoszech i Japonii, trafia nie tylko do klientek La Manii, ale też osób związanych z biznesem mody. Joanna Przetakiewicz jawi się jako solidny partner biznesowy i wizjoner mający pomysł nie tylko na markę modową, ale i osobistą. Jest jedyną polską członkinią British Fashion Council Trust Founders, brytyjskiego funduszu wsparcia sztuki i biznesu mody, współ- pracuje też z cenioną europejską galerią sztuki współczesnej Serpentine Gallery i zasiada w amerykańskim funduszu mody (40-osobowa platforma) m. in. wraz 14 z Tomem Fordem. Na swoim Instagramie zgromadziła ponad 40 tys. followersów. Dzieli się tam kulisami swojej pracy, spotkaniami ze znanymi osobistościami, chwilami z życia prywatnego, ale też sukcesami marki La Mania i najciekawszymi wydarzeniami ze świata sztuki. Oficjalny profil Joanny na Facebooku jest rzadko aktualizowany.

Anja Rubik w akcji

Po erze supergwiazd wybiegów lat 90. nastąpił czas modelek anonimowych, speł- niających wyśrubowane kryteria branży. Minęło kilka lat, kryzysów związanych z zatrudnianiem dziewcząt poniżej 16 roku życia i niewłaściwym odżywianiem, aż po raz kolejny nastała chwila supermodelek. Z jednej strony ich wyznacznikiem stały się liczby fanów w social media, a z drugiej – przedsiębiorczość. Karlie Kloss motywuje dziewczyny do pracy w IT, jest doradcą ds. zdrowego życia i z pasją prowadzi kanał na Youtubie (prawie pół miliona subskrybentów!), Ania Jagodzińska jest szefem wegańskiej knajpki Think Love Juices w Warszawie, a Magda Frąckowiak projektuje biżuterię. Anja Rubik, najbardziej znana polska topmodelka, to swego rodzaju rekin biznesu w świecie modelek. Ta redaktor naczelna ekskluzywnego magazynu o modzie, sztuce i stylu życia „25 Magazine”, jest też prelegentką na konferencjach biznesowych (np. SPIN Pulsu Biznesu), stworzyła autorskie perfumy Original by Anja Rubik, a także kolekcję ubrań dla Mohito i butów dla Giuseppe Zanottiego. O tym, że jest influencerką świadczy błyskawiczna kariera Anthony’ego Vacarello, przyjaciela modelki. Odkąd pokazała się w kreacji jego autorstwa na gali MET w 2012 r., natychmiast zainteresował się nim świat mody. Dziś, po zaledwie 4 latach, objął stanowisko dyrektora kreatywnego Saint Laurent. Anja Rubik pojawia się w mainstreamowych produkcjach telewizyjnych (Top Model) oraz teledyskach niszowych polskich artystów (Dorota Masłowska „Chleb”, Mary Komasa „Lost me”). Podobnie jak Karla Gruszecka i Joanna Przetakiewicz, topmodelka wykorzystuje do budowania swojej marki osobistej Instagram (ponad 600 000 followersów), ale jest też aktywna na Snapchacie i Twitterze (ponad 330 tys. obserwujących). Ten ostatni serwis w Polsce jest popularny głównie w kręgach gimnazjalistów, dziennikarzy i polityków, ale w USA i Europie Zachodniej to swego rodzaju „chleb powszedni” branży mody.

Podstawy przedsiębiorczości w erze digital

Wielu dziennikarzy, PR-owców i innych specjalistów z branży mody rozpoczyna swój dzień od kubka kawy i… Business of Fashion. Twórcą tego serwisu jest absolwent Harvardu, były konsultant w McKinsey&Co, Imran Amed. W ciągu kilku lat (BoF powsta- ło w 2007 r.) zbudował nie tylko jeden z najważniejszych portali łączących modę i biznes, ale też wykreował markę osobistą. Warto zaznaczyć, że przed założeniem BoF nie miał nic wspólnego z modą. Imran Amed prowadzi swoje profile w wielu mediach społecznościowych (Twitter: ponad 10 tys. obserwujących, ok. 8 tys. followersów na Instagramie i 1100 na Facebooku), ale wizerunek buduje głównie przez LinkedIna i prelekcje oraz udział w konferencjach (jest wykładowcą na Central Saint Martins i profesorem honorowym Fashion Business na Glasgow Caledonian University). W 2011 roku znalazł się na liście 100 najbardziej wpływowych męż - czyzn w Wielkiej Brytanii i 50 w Indiach.

Personal branding w 5 krokach

Przykład Karli Gruszeckiej, Joanny Przetakiewicz, Imrana Ameda i Anji Rubik pokazują, że znalezienie swojej niszy i dążenie do osiągnięcia pozycji eksperta wymaga determinacji i pracy, ale też zadbania o media społecznościowe. Jak zaplanować i przejść ten proces? Na początku trzeba zrozumieć, że budo - wanie marki osobistej to tworzenie spójnej i dobrze prosperującej firmy. Najpierw diagnozujesz sytuację zastaną: na jakim etapie zawodowym jesteś, następnie definiujesz cele biznesowe i komunikacyjne, identyfikujesz swoje mocne strony i je rozwijasz oraz podkreślasz to, co wyróżnia cię od innych, segmentujesz grupy docelowe: do kogo i dlaczego chcesz dotrzeć. Musisz mieć też pomysł na siebie (swego rodzaju big idea). Kolejny krok to taktyka: czyli narzędzia, które użyjesz do personal brandingu. Wybierasz kanały i działania, które pomogą ci osiągnąć wybrane cele. Istotne są też monitorowanie tego, co możesz znaleźć w mediach i internecie na swój temat oraz ewentualne dopasowanie do zmieniających się realiów. Dan Schawbel, ekspert w dziedzinie kreowania marki osobistej zauważa, że spójny komunikat i wizerunek prowadzi do osiągnięcia wyznaczonego celu, dzięki czemu „jednostka może ugruntować swoją wartość jako specjalista w danej dziedzinie, zapracować na swoją wiarygodność, rozwinąć karierę i nabrać pewności siebie”.

Już dziś buduj konkurencyjną markę osobistą w branży mody >>

Więcej o biznesie mody w autorskich e-bookach Fashion PR Talks. Pobierz za darmo >>

Ilustrację tytułową wykonała Elena Ciuprina