Szczeciński design to nie blef

Wystawy sztuki, odważny design, świeże pomysły, concept store przyciągający najlepszych projektantów z okolicy. Łódź? Warszawa? Nie tym razem. Witajcie w Szczecinie, miejscu gdzie rodzi się design w lokalnym wydaniu. Wszystko dzięki inicjatywie OK SUPER.

Wystarczyło czterech kreatywnych ludzi, by określenie „szczeciński design” zaczęło zadomawiać się w branży. Aleksandra Słowiak, Patryk Paluszek, Bartosz i Julia Stanny poznali w OFF Marinie, gdzie pracowali nad swoimi autorskimi projektami. Od słowa do słowa doszli do wniosku, że choć Szczecin pełen jest designu i innowacji, to jego twórcy wciąż pozostają niezauważeni. By to zmienić, stworzyli projekt OK SUPER, który chociaż działa od niedawna, już zaczął zmieniać oblicze miasta. OK SUPER to projekt wielopoziomowy, działający zarówno w sieci jak i offline. Ma on nie tylko pomóc nowym twórcom wejść na rynek i wesprzeć ich od biznesowej strony, ale przede wszystkim stworzyć przestrzeń w której twórcy mogą się promować i rozwijać. To szansa, by odczarować Szczecin z przaśnych skojarzeń z paprykarzem i nadać miastu nowe znaczenia.

Dziś do Szczecina jeździ się zakosztować designu - nie paprykarza i pasztecików

OK SUPER to m.in. platforma e-commerce, zrzeszająca ciekawych projektantów. Twórcom nie chodziło jednak o stworzenie kolejnej kopii Pakamery czy Decobazaaru. Według nich era tego typu platform jest skończona. Aby miały racje bytu, konieczna jest ich specjalizacja lub selektywność oferty. Dlatego OK SUPER to design z zachodniopomorskiego, miejsca z niewykorzystanym potencjałem. Pomysł platformę sprzedażową z lokalną odsłoną jest bardzo ciekawy, jednak do sukcesu projektu przyczyniły się też inne kwestie. Przede wszystkim powstanie concept store'u – pierwszego w Szczecinie, który pozwala fizycznie obcować z okolicznym designem. Miejsce na Szczecińskich Bulwarach, zaprasza by zobaczyć na żywo, dotknąć, porównać. Piękny widok na Wyspę Grodzką i wystawione w sklepie leżaki zachęcają, by zostać dłużej i zrelaksować się w inspirującym otoczeniu, a nawet spotkać niektórych artystów.

OK SUPER to także miejsce spotkań

Pojawienie się OK SUPER poruszyło lawinę zdarzeń skupioną wokół pięknych ze Szczecina. Wydaje się, że środowisko tylko czekało na taką okazję. Kreatorzy projektu od razu podchwycili zainteresowanie branży, tworząc targi designu OK SUPER MARKET i inicjatywę OK SUPER ON TOUR, czyli szerzenie oferty sklepu dalej, m.in. w Warszawie czy Berlinie. Te działania to wynik wprowadzenia zasady 50/50. Bartosz, Julia, Ola i Patryk założyli, że 50% czasu będą przeznaczać na działania typowo komercyjne, a resztę poświęcą na organizowanie wystaw, spotkań, wykładów, etc. Chętnie dzielą się swoimi doświadczeniami podczas inicjatyw takich jak Business Link Szczecin czy Dribbble Meetup Szczecin. Chcą, by w Szczecinie działo się designersko. Na OK SUPER pojawiają się tylko te najbardziej kreatywne propozycje, starannie wyselekcjonowane, by sklep był kojarzony z naprawę unikalnym i wartościowym produktem. OK SUPER to dla projektantów nie tylko platforma sprzedażowa – każda z 40 obecnie dostępnych marek może liczyć na pomoc i wsparcie przy propagowaniu swojej wizji.

Ola, Julia, Bartosz i Patryk mają wiele pomysłów na rozbudzenie szczecińskiego designu

Długo szukaliśmy czegoś, co będzie dobrze brzmiało i w Polsce i zagranicą. Zdesperowani napisaliśmy do naszej koleżanki Karoliny Mełnickiej, która słynie ze świetnego copy. Z braku czasu Karolina na naszą prośbę odpisała tylko ,,ok super”. Ten zlepek bardzo nam się spodobał, mimo, że był to niezamierzony przypadek. No ale w końcu 90% rozmów które mają pozytywne zakończenie właśnie tymi słowami się kończy, więc nazwa jest bardzo trafna.

– żartuje Patryk. Kiedy mieli już nazwę i logo (dzieło Patrycji Kuracińska z Melorbuz), działali metodycznie. Zaczęli od sklepu stacjonarnego i okolic, po coraz szerszą promocję w kraju i zagranicą. Ważne było dla nich, by najpierw mieć fizyczne miejsce, by mieszkańcy turyści mogli na własne oczy przekonać się, że design, ze Szczecina jest wart uwagi.

Szczecin inspiruje do innowacji - Patryk stworzył projekt domu na wodzie

Po kilku miesiącach działalności, projekt założony we czwórkę rozwija się zgodnie z ich planem – do zespołu dołączyły kolejne osoby, poszukiwany jest także inwestor, który pomoże jeszcze lepiej wykorzystać potencjał projektu. A o tym nie trzeba nikogo przekonywać – projekt już zdobył szerokie uznanie, doceniła go m.in. platforma hipshops, opisująca najciekawsze concept store’y z całego świata. OK SUPER było pierwszym sklepem z Polski, który znalazł się w tym elitarnym gronie. A to dopiero początek – lada moment rusza FUNDACJA OK SUPER, która ma jeszcze intensywniej pomagać młodym projektantom. Twórcy OK SUPER realizują także swoje projekty, które być może odmienią polski design. Patryk zdradził mi, że już za parę dni wystartuje crowdfunding jego projektu domu na wodzie – minimalistycznego w formie i ciekawego filozoficznie. W końcu na wodzie będzie można dowolnie zmieniać „adres”, co stworzy wiele możliwości i da prawdziwe poczucie wolności. Ale to już historia na kolejny artykuł…*

* Jeśli zaintrygował Was pomysł mieszkania na wodzie, zaglądajcie na Wspieramto.pl – projekt pojawi się tam już wkrótce!