TRENDSPOT: Najważniejsze kierunki wizualne na lata 2016/17

BASIC INSTINCT

Trend Basic Instinct stoi w opozycji do zdigitalizowanego świata bazującego na social mediach. Wyjście z online do offline wiąże się z powrotem do prostych przyjemności takich, jak np. ekologiczne jedzenie, relaks, podróżowanie bez opcji All Inclusive. Zwolnienie obrotów w stylu magazynu „Kinfolk" ma swoje odzwierciedlenie w estetyce. Paleta kolorystyczna bazuje na odcieniach ziemi, wyciszającej bieli z akcentem węglowej czerni. Materiałami charakterystycznymi dla tego kierunku są przede wszystkim skarby ziemi, takie jak kamień, drewno, metale (zwłaszcza mosiądz i miedź). 

Trend Basic Instinct jest silnie powiązany ze zrównoważonym rozwojem, ruchem slow food i slow fashion.

SOFT SUR(REALISM) 

Surrealizm towarzyszy nam już od jakiegoś czasu, a w tym roku dał już o sobie znać w mainstreamie, m.in. w kampanii Marni, Aldo czy Bionda Castana. Soft Sur(realism) to odpowiedź na wygładzone zdjęcia i wyidealizowany świat, a także krok dalej od popularnych ostatnio kampanii w stylu martwej natury. Atmosferę budują abstrakcyjne formy lub sytuacje. Nadejście onirycznego surrealizmu zwiastuje również planowana na przyszły rok premiera trzeciego sezonu „Miasteczka Twin Peaks” autorstwa mistrza niedopowiedzeń, Davida Lyncha. 

Paleta bazuje na pastelach i na ostrzejszych zestawieniach kolorystycznych. W kwestii materiałów wszystkie ruchy są dozwolone, zwłaszcza połączenia z welurem.

POPCORE 

Moda na pop trwa już długo i nadal ma się dobrze, co udowadnia niemalejąca popularność takich marek, jak np. Local Heroes. W nadchodzącym sezonie pop stanie się jeszcze bardziej agresywny. Pierwsze sygnały można było zauważyć podczas ubiegłorocznego festiwalu Art Basel w Miami. Kolorowe neony czy psychodeliczne instalacje, jak np. „Troll Mirror” Daniela Rozina wskazują nowy kierunek, w jakim zmierza kultura popularna. 

Przerysowane formy, mocne i kontrastowe kolory, a także żonglowanie znaczeniami staną się jednym z ważniejszych trendów wizualnych w najbliższym roku.

REAL REALISM

Każdy trend generuje swoje przeciwieństwo. I tak jest z realizmem, który stanowi odpowiedź na nasze wymuskane selfie z Instagrama. Rosnąca popularność aplikacji takich jak Snapchat czy Periscope jest ukłonem w stronę rzeczywistości, ale nadal wykadrowanej. Kamery 360 stopni, które dopiero zdobywają coraz większą rozpoznawalność, wróżą bardziej bezstronne relacje na żywo. Real Realism w przeciwieństwie do trendu Basic Instinct zawiera w sobie nutkę przesady. Idealny, przefiltrowany świat zostaje zastąpionym tym realnym, ale przedstawionym w krzywym zwierciadle. Zjawisko Finsta, inaczej Finstagramu (fake Instagram) to jeden z przejawów tej tendecji. Polega ono na zakładaniu drugiego konta na Instagramie, równoległego do swojego oficjalnego, i przedstawianie na nim hiperrealistycznych sytuacji – często zabawnych, ale także wstydliwych dla autora. Przejawy Real Realismu możemy zobaczyć w sztuce, np. w pracach Rona Muecka.

Real Realism w przeciwieństwie do trendu Basic Instinct zawiera w sobie nutkę przesady. Idealny, przefiltrowany świat zostaje zastąpionym tym realnym, ale przedstawionym w krzywym zwierciadle.

ESCAPISM

Trend ucieczki od rzeczywistości, problemów związanych z życiem społecznym i codziennością nie jest żadną nowością. To raczej naturalna potrzeba schowania się, gdy rzeczywistość zaczyna nas przerastać. Dzisiejsze formy eskapizmu możemy nazwać nowym luksusem. Wyciszenie i oczyszczenie umysłu z udziałem sztuki i dobrego designu to ważny kierunek zwłaszcza dla marek premium. Nie tak dawno Katarzyna Boni opisywała w Gazecie Wyborczej swoje katharsis, którego doświadczyła dzięki kontemplacji sztuki w monumentalnych muzeach Japonii. Przejawy trendu widać również w produkcie. Marka Cinnamon Projects stworzyła kolekcję perfum, które pomagają przemieścić się w czasie, za pomocą kadzidełek dedykowanych różnym porom dnia i nocy. Wizualnie projekty oddające hołd codziennym ucieczkom charakteryzuje monumentalizm formy, użycie szlachetnych materiałów – zwłaszcza metali i oszczędność kolorów. Tendencja ma swoje odzwierciedlenie na wybiegach, w stylistyce Glamcore.

Dzisiejsze formy eskapizmu możemy nazwać nowym luksusem. Wyciszenie i oczyszczenie umysłu z udziałem sztuki i dobrego designu to ważny kierunek zwłaszcza dla marek premium.

Ilustracje pochodzą z Pinteresta Trendspot.